Friday 12 July 2013

Ramadhan Bulan Pengampunan


Alhamdulillah masih diberikan kesempatan untuk bertemu Ramadhan kali ni. Ramadhan ni bahasa apa ek? Bahasa Melayu ka Bahasa Arab Bahasa Jawa?

Ramadhan berasal daripada perkataan bahasa Arab yang bermaksud panas terik yang membakar

Zaman dulu-dulu umat Islam akan puasa dalam musim panas. Ramadhan biasanya datang pada musim yang panas terik.

Dalam bulan ni Allah sediakan pengampunan yang amat luas. Sama-sama kita perbanyakkan istighfar. Kita manusia biasa, mesti pernah buat silap. Hanya Nabi Muhammad SAW saja yang maksum. Kesalahan yang kita buat terhadap Allah, cepat-cepat kita mintak keampunan dariNya. Allah Maha Pengampun, pasti Allah akan ampunkan segala kesalahan kita, tambahan pulak di bulan yang penuh pengampunan ni.

Kalau buat silap dengan orang, kita kena pi jumpa dia dan mintak maaf dengan dia. Jangan takut, kalau kita betul-betul ikhlas nak mintak maaf, orang dapat rasa keikhlasan kita. Mungkin dulu dia kata dia takkan maafkan. Tu dulu, manusia sering berubah. Boleh jadi dulu dia tak mau maafkan, tapi sekarang hati dia dah lembut. Ramai yang hatinya jadi lunak di bulan Ramdhan.

Sesungguhnya bulan rahmat ini akan membakar dosa-dosa mereka yang berpuasa dengan penuh keimanan

Bulan rahmat ini juga akan membakar semangat seluruh umat Islam untuk meningkatkan amalan menjadi hamba Allah yang benar-benar bersyukur.

Selamat Beribadah!

Kurangkan Juadah, Lebihkan Ibadah


No comments:

Post a Comment