Monday 7 May 2012

Adakah Allah akan ampunkan...?

Adakah Allah akan ampunkan dosa kita seandainya kita berkali2 mengulang kesalahan yang sama?

Ada sorang telah buat salah pada kita, kemudian dia mintak maaf. Kebiasaannya kita boleh maafkan. Lepas beberapa hari dia buat kita sakit hati lagi, then datang jumpa nak mintak maaf. Barangkali kita boleh maafkan lagi. Tapi bila kali ketiga berlaku senario yang sama, mungkin sudah tiada maaf bagimu.

Ada orang kata sabar ada batasnya, ada orang lain lak kata sabar tak ada batasnya. Walau apa pun keadaan, perihal manusia tak sama sekali dengan Sang Pencipta (Allah).

Allah memliki sifat-sifat kesempurnaan yang tidak ada setara denganNya. Bila seorang hamba melakukan kesalahan lalu dia bertaubat, Allah pasti akan mengampunkannya. Kemudian hamba tersebut tersadung lagi melakukan dosa, Allah akan ampunkan kesilapannya seandainya dia bertaubat. Kemudian insan tersebut kembali lagi melakukan dosa dan insaf akan kesalahannya, Allah akan tetap mengampunkannya. Begitu seterusnya..lagi dan lagi..pintu taubat sentiasa terbuka luas.

Nabi pernah menggambarkan kegembiraan Allah takkala melihat hambaNya ingin ke pangkal jalan. Seorang musafir sedang menggembara di tengah padang pasir yang panas terik, kemudian binatang tunggangannya hilang. Sudah pasti musafir tersebut akan putus harapan. Apa lagi yang nak diharapkan di tengah-tengah padang pasir yang terik membakar itu selain selamat daripada mati kehausan. Tapi bila dia kembali menemui binatang tunggangannya, sudah pasti kegembiraan yang dirasakan tidak boleh digambarkan lagi dengan kata-kata. Allah gembira takkala hambaNya ingin kembali ke pangkal jalan seperti kegembiraan seorang musafir yang menemui semula binatang tungganganNya.

Janganlah kita berputus harap akan rahmat Allah. Allah akan mengampunkan dosa hamba-hambaNya selagi mereka tidak syirik padaNya.

No comments:

Post a Comment