Friday 12 July 2013

Benarkah tidur dalam bulan puasa dikira ibadah?




Benarkah tidur dalam bulan puasa dikira ibadah?
Masa mula-mula belajar ilmu agama, saya tertanya-tanya sebab apa tidur dalam bulan puasa dikira ibadah di sisi Allah. Banyak juga majlis baca kitab yang saya ikut. Last sekali jumpa jugak jawapannya. Guru tasawuf saya menghuraikan;
Seseorang yang berpuasa, kalau dia tak tidur dia tak dapat nak jaga pandangan dan mulut dari melakukan perkara yang ditegah, tidur itu lebih baik untuk dia. Sekurang-kurangnya bila dia tidur dia mendapat pahala meninggalkan maksiat.
Tidur juga dikira ibadah jika seseorang itu niat berehat supaya ada kekuatan untuk bangun beribadah di waktu malam.
Kalau banyakkan tidur di siang hari macam mana pulak?
Di antara adab-adab puasa ialah elakkan banyak tidur di waktu siang dan tidak makan banyak di waktu malam.  Bulan Ramadhan adalah hadiah yang diberikan oleh Allah untuk kita melakukan ibadah sebanyak mungkin. 1 amalan sunat diberikan ganjaran seperti amalan fardu dan 1 amalan fardu digandakan sehingga 70 kali pahala.
Kata Salafus Soleh:
إذا شبعت البطن جاعت جميع الجوارح، وإذا جاعت البطن شبعت جميع الجوارح
Antara lain ertinya:
Takkala perut kekenyangan, akan laparlah seluruh anggota badan, dan apabila perut berasa lapar akan kenyanglah seluruh anggota badan.
Kata-kata di atas bermaksud apabila perut manusia penuh dengan makanan, seluruh anggota badan akan mudah melakukan perkara yang negatif (maksiat). Mulut akan mudah mengungkapkan umpat dan mata teringin memandang pada perkara yang ditengah. Apabila perut berasa lapar, seluruh anggota badan seolah-olah tidak bernafsu lagi untuk membuat sesuatu yang keji. Sebab itulah Saidina Abu Bakar As Siddiq tidak pernah mengenyangkan perutnya setelah beliau memeluk Islam.
Sumber:
النصائح الدينية للحبيب الحداد

No comments:

Post a Comment